23-08-2007

En nu de papierwinkel

Iedereen die me een beetje kent zal wel weten dat ik niet echt van dingen als administratie en ander papierwerk hou. Voor deze camper maak ik een uitzondering.
Er zijn direct allerlei vragen die in me opkomen als ik aan invoeren van een auto denk. Iedereen weet een beetje hoe het moet dus een probleem kan dat nooit zijn.
Je moet in ieder geval een kentekenbewijs hebben van de auto en hij moet verzekerd zijn als ik er over de weg mee naar Frankrijk terug rij. Da's geen probleem. Hoewel, ik kan hem niet op mijn naam zetten want ik heb geen woon of verblijfplaats in Nederland. Dan zet ik hem zolang op de naam van mijn broer en dan regel ik de rest hier in Frankrijk wel.
Maar ik kan geen auto invoeren waarvan het kenteken niet op mijn eigen naam staat tenzij ik een bedrijf ben. Wat het ook nog een tikje lastig zou kunnen maken is dat op het kenteken
van de auto staat dat het een kampeerauto is. Leuk voor de vorige eigenaar, lekker goedkoop in de belasting. Ik wed dat hij altijd reed zonder de unit, de stiekemerd. Voor mij is het minder handig als het een kampeerauto is. Hier in Frankrijk kennen ze geen BeKa units en die zijn
daarom ook niet gehomologeerd. Op het kenteken is niet alleen het type wagen veranderd maar ook het gewicht. Dat heeft weer gevolgen voor de kosten van overschrijven hier misschien. Ik wil dus dat het weer een gewone auto wordt.
De RDW heeft hier zo zijn eigen excentrieke kijk op. De technische adviseur van deze Rijksdienst zegt dat het allemaal niks uit maakt, die Fransen begrijpen toch niet wat er op dat papier staat. 'Kampeerauto? Hebben ze nog nooit van gehoord. Probeer maar eens in Frankrijk een kop koffie te bestellen, dat krijg je ook niet' en meer van die populistische prietpraat.
De mans beste advies luid: gewoon met je kenteken naar de Franse instantie gaan en kijken wat er gebeurt. Dat kan je altijd nog zien wat je gaat doen. Een keuring wegens wijziging van de inrichting van de auto aanvragen, moet ik wel weer eventjes terug naar Nederland - maar ja. Of een CVO-verklaring van de dealer in Nederland aanvragen. Of een homologatie-rapport van de RDW kopen en hopen dat Frankrijk dat accepteert.
Kortom, het klinkt zo onwaarschijnlijk wat de man zegt, dat ik mijn geld er op inzet dat hij gelijk heeft.
Ik heb besloten het op de volgende aan te pakken:

Mijn broer uit Bergen op Zoom haalt voor mij de auto op in Lelystad zodra ik betaald heb. (de auto)
Vervolgens kom ik naar Bergen op Zoom gelift om de auto op te halen.
Met de auto rijd ik naar de RDW in Roosendaal om een export-verklaring te kopen. Daarvoor moet ik het kentekenbewijs en de kentekenplaten inleveren en krijg ik een tijdelijk kenteken met twee platen om naar Frankrijk te rijden. Dan heb ik twee weken lang een kenteken.
Intussen heb ik bij een Mitsubishi-dealer in Nederland een CVO-verklaring met Frans bijvoegsel aangevraagd. Dit is een conformiteitsverklaring. Hier heet dat een ' Certificat Conformité europeén'.
De auto moet hier nog naar de Contrôle Technique (APK). Met dat keuringsrapport en de CVO-verklaring en het kenteken kan ik naar de Préfecture en die zijn dan verplicht om een Frans kenteken af te geven. Het is dan weer een gewone auto - hoewel, hier is het een camionette, een bestelauto eigenlijk - en niet een kampeerauto.

en nu maar hopen dat het ook zo simpel is

Geen opmerkingen: