15-02-2009

08 Een warme deken

Wij hadden gedacht dat het in Afrika warm zou zijn. Daarom hebben we het dekbed thuis gelaten en een fleesedeken meegenomen en nog eentje extra voor eventuele koude nachten in Spanje of de Atlas. Dat was niet zo'n slimme zet, Afrika is maar een half uur varen vanaf Spanje. Het is hartstikke koud en tot nu toe ook nog eens erg nat. We hebben een lekker kacheltje in de camper en die doet het prima, maar als we gaan slapen gaat de kachel uit en is het bed meteen al niet lekker warm en dat wordt het ook niet. Toen ik stond te tanken in het dorp zag Hanke bij de buren van de pomp een heleboel leuke dekens liggen. De pompbediende zag kans een paar liter diesel te verkopen op een manier die ik nog nooit had gezien. Zoals Engelsen bier tappen zeg maar. Een beetje erin, schuim laten zakken, wachten,  weer een beetje er in. Prima, ik heb geen haast en tijdens het dieseltappen ben ik ook maar even gaan kijken naar de dekens, eigenlijk om Hanke aan te moedigen de grootste en warmste te kopen. Over de prijs viel niet te praten en voor honderd Dirham, tien euro, hadden we er een.
Terug bij de auto was de dieseltender nog bezig de auto te shaken om de laatste luchtbelletjes uit de tank te krijgen en er nog een druppeltje bij te krijgen. Het was ongelooflijk, vijfhonderd dirham rond! Niet zo slim van de man als je een fooitje verwacht (wat ie natuurlijk toch wel kreeg van ons).
's Nachts heb ik door de warmte gedroomd van diesel, veel diesel en uitlaatgas. Ik werd er wakker van maar bleef die diesellucht ruiken. Geen wonder, die deken heeft jaren naast die pomp gelegen en al dat geknoei met diesel is er helemaal in getrokken. Hanke hangt het ding nu direct buiten zodra we hem niet gebruiken. Waarschijnlijk haalt hij het niet tot thuis want daar wacht het dekbed ons op. Dat ruikt naar eend en gans. Benieuwd waar ik dan van droom. Cuisse de Canard?

Geen opmerkingen: